Over de Huur aan het Nieuwe Zandpad (2)

nieuwe zandpad02

Godsgifttomen heeft op basis van de APV van de gemeente Utrecht de situatie op het Nieuwe Zandpad gemeente Utrecht uiteengezet. Dit is gedaan om na te gaan of het raadzaam was om een eigen vergunning als raamexploitant aan te vragen en om de gevolgen voor de sekswerkers in kaart te brengen. In deze 2 blogposts wordt de situatie vanuit beide oogpunten toegelicht.

De situatie vanuit het oogpunt van de sekswerker


Nu er duidelijkheid is over de gemiddelde huurprijs van € 1.050,00 per week, kan er ook worden gekeken welke gevolgen dit voor u als sekswerker heeft. Ook kan nu worden aangetoond hoe hard een sekswerker dient te werken om aan de huurprijs te kunnen voldoen.

De richtprijs binnen het gebied is € 50,00 om binnen te komen voor de periode van 20 minuten. Uitgaande van een meerprijs van € 25,00 per extra dienst kunt u al gauw € 75,00 inclusief 21% BTW per klant verdienen. U kunt theoretisch per uur dus 3 klanten ontvangen en dus € 225,00 verdienen. Er mag maximaal 56 uur per week of 8 uur per dag worden gewerkt. Waardoor uw theoretische weekomzet uitkomt op € 12.600,00. Althans volgens de simpele gedachte vanuit de gemeente, belastingdienst en raamexploitant.

Hieronder vindt u een schematisch overzicht van de gevolgen.
huur01
Gezien de onderlinge concurrentie tussen sekswerkers is het onrealistisch om te denken dat een sekswerker 168 klanten per week krijgt en dus zo hard dient te werken om een nettoresultaat van
€ 4.757,11 per week te verdienen. Indien u over een gezond verstand beschikt, zult u, als sekswerker, geen netto resultaat per week van € 28,32 per klant willen ontvangen. Er dient namelijk nog rekening te worden gehouden met pensioenopbouw en het opvullen van een pensioengat en AOW tekort, arbeidsongeschiktheid, zwangerschapsdekking, aflossing van de toekomstige hypotheek of lening enz. Aangezien het ondersteunen van een fonds voor inkomensondersteuning van prostituees niet past binnen de gemeentelijke opdracht, kan het ook niet door de sekswerkers van de exploitant worden verwacht. U als sekswerker zult hier dus zelf voor moeten zorgen, waardoor u wekelijks netto nog minder zult overhouden.

Waar u verder rekening mee dient te houden is namelijk het ontbreken van kostenaftrek van werkkleding en benodigdheden voor sekswerkers. Want het feit is wel dat u, als startende sekswerker, met de invoering van alle nieuwe voorwaarden om voor een vergunning in aanmerking te kunnen komen en de kosten voor het adverteren op diverse websites (thuisontvangst en escort) nu al gauw tussen de € 4.000,00 en € 6.000,00 kwijt bent aan benodigdheden en investeringen voordat u überhaupt bent begonnen.

Het realistische verhaal is dat de meerderheid van raamwerkers tussen de € 250,00 en € 500,00 per week verdient. Escorts en thuissekswerkers verdienen over het algemeen wekelijks zelfs minder dan € 250,00. Die groepen hebben wel weer de grootste uitschieters, oplopend tot meer dan € 2.500,00 per week.

Door alle gestelde voorwaarden en de kosten voor het verkrijgen van een vergunning dient een raamexploitant hoge huurkosten aan de sekswerker door te berekenen. Maar € 630,00 x 162 ramen x 52 weken levert de bouwer € 5.307.120,00 op. Tel hier de kosten voor het huren van de grond bij op dan betekent het dat de bouwer binnen 12 – 18 maanden de kosten voor de verbouwing heeft terugverdiend, daar waar normaal gesproken een periode van 10 jaar geldt. U kunt deze berekening van HUUR van grond in de TENDER terug vinden, en delen op 162 units voor het gemak vergeet men dat er kantoren en berg ruimtes zijn. 172 units totaal.

U kunt de berekening van HUUR van grond in de TENDER terugvinden en delen op 162 units. Voor het gemak moet u niet vergeten dat er ook kantoren en bergruimtes aanwezig zijn waardoor het aantal units uitkomt op een totaal van 172 units. Let wel op dat de huurprijs gedeeld moet worden op 162 werkplekken, omdat uitsluitend deze werkplekken de huurprijs voor de sekswerkers bepalen.

Het resultaat hiervan is dat het voor sekswerkers onrealistisch is geworden en zij dus de dupe zijn van dit beleid. De kans bestaat dat zij door dit beleid ver onder de richtprijs of zelfs onveilig gaan werken om aan het eind van de week de huur te kunnen voldoen.

Op deze wijze werkt het beleid onbewust geen zelfredzaamheid van sekswerkers, maar juist uitbuiting door raamexploitanten in de hand. Aangezien de vergunning volgens de APV drie jaar geldig is, is het voor de hand liggend dat de bouwer de gemaakte kosten binnen deze periode wilt terugverdienen, maar dat zou dan inhouden dat de huurprijs van € 630,00 teruggebracht dient te worden naar het acceptabele € 210,00 per week. Er komt namelijk pas een oplossing wanneer exploitanten lagere huurprijzen kunnen/willen doorvoeren. Als de terugverdienperiode van de bouwsom gelijk wordt getrokken met de duur van de vergunning voor sekswerkers, wordt de prijs voor de exploitant lager, waardoor deze een beter tarief aan de sekswerkers kan doorberekenen. Hierdoor wordt de huurprijs voor sekswerkers weer betaalbaar. Zonder de meiden als huurder werkt dit project niet. Waarom luistert er dan niemand naar de sekswerkers zelf. Tot dan is de wens de vader van de gedachte.

Als de hoge huurprijs wordt doorgevoerd blijven sekswerkers weg, omdat ze de huur niet kunnen voldoen. Zij zijn afhankelijk van de opkomst van de klant. Maar er zijn ook kansen, want een nieuwe start betekent ook een kans om de richtprijs/werkelijke marktwaarde te verhogen en de kwaliteit te verbeteren, maar hierdoor zal de klant meer moeten betalen. Als er hiervoor geen animo onder de klanten te vinden is of als zij het financieel niet kunnen opbrengen, verdienen de sekswerkers niets, blijven de ramen leeg, zitten de exploitanten zonder geld en komen de sekswerkers weer zonder werk te zitten.

Het alternatief is stoppen met sekswerk zodat u binnen een andere branche kunt gaan ondernemen of om uw eigen webwinkel te starten. Dit alternatief heeft de voorkeur van de gemeente en alle beleidsbepalers. Dit beleid kent slechts twee winnaars, namelijk de gemeente en de bouwer. Als de gemeente van de sekswerkers af wil, wordt het bestemmingsplan gewijzigd en worden de panden opgekocht. De panden worden dan voorzien van een publiekelijk belang. Dus linksom of rechtsom zal de bouwer de gemaakte kosten altijd terugverdienen.

En zolang raamexploitanten, de belastingdienst en de gemeente in de sprookjes van torenhoge verdiensten van sekswerkers blijven geloven en niet kijken naar de huidige ontwikkelingen in de markt, zal godsgifttomen zich blijven mengen in de eeuwige strijd tussen de gemeente, de exploitant en de sekswerker.

Feiten

Want de feiten spreken voor zich, namelijk dat, de huurprijs van het Nieuwe Zandpad hoger zal uitvallen dan bij de boten (huurprijs voor de grond komt er nu bij), de sekswerkers nu minder verdienen dan eerdere jaren en dat de huurprijs pas gangbaar wordt als de terugverdienperiode van de bouwsom minimaal gelijk is aan de duur van de vergunning voor sekswerkers van 3 jaar.

Bron: Godsgifttomen.nl



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.