Goed verdienen aan misbaar over prostitutie

Girls-going-wild-in-red-light-district-801222-1

Maandag gaat de tendentieuze campagne tegen mensenhandel gevoerd door stichtingen als Terre des Hommes en BN-ers als Froukje de Both op de Wallen van start. In deze actie worden Derde Wereld-toestanden op een sluwe manier op de legale prostitutiesector in Nederland en in het bijzonder de Amsterdamse Wallen geprojecteerd. Te hopen is dat belangenorganisaties als Geisha, exploitanten, klanten met lef en politieambtenaren met het hart op de juiste plaats deze ergerlijke zwartmakerij ter plekke én in de media gaan neutraliseren.


Een van de deelnemers aan de campagne is Free A Girl die met een ongetoetst totaal aantal slachtoffers van 1200 en een ongetoetst percentage minderjarigen van 16% onder die slachtoffers doet alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat er minderjarigen in Nederland achter de ramen en in clubs werken. Niets is minder waar; in werkelijkheid komt het heel af en toe voor dat er gedurende korte tijd een zeventienjarige al dan niet met valse papieren ergens werkzaam is.

Laten we de genoemde campagnevoerder eens nader bekijken. Free a Girl, voorheen Stop Kindermisbruik, is een stichting die op het eerste gezicht op basis van website en jaarverslagen smetteloos en uiterst nobel overkomt. Bij nadere lezing vallen er echter dingen op. Zo werken er bijna geen mensen bij Free a Girl! In 2010 waren er slechts twee directeuren/bestuurders en een administratieve kracht actief. De bestuurders zijn Evelien Hölskens en Roelof van Laar. Roelof van Laar heeft dit jaar Free a Girl verlaten en zit nu voor de PvdA in de Tweede Kamer.

Het jaarverslag over 2012 maakt duidelijk dat er inmiddels voor 4 fte personeelsleden werken. Roelof van Laar houdt dat jaar aan zijn parttime baan van 28 uur € 69.280 over. Een dubbel directeurschap is een goede vondst gebleken voor beide oprichters om binnen de richtlijnen van liefdadigheidsorganisaties toch een redelijk salaris te genieten. Als echte netwerkers hebben beiden vele contacten in de media en in het veld en slagen daarmee erin om in dat jaar zo’n 1,37 miljoen euro binnen te harken. Vooral de “belangeloze” medewerking van ambassadeurs als Yolante en Wesley Sneijder geeft de stichting kennelijk een uitstraling die Nederlanders gemakkelijk de portemonnee doet trekken.

Het bedrag dat Free a Girl overmaakt naar opvangprojecten in de Derde Wereld valt afgezet op de baten van 1,37 miljoen euro echter tegen: een bedrag van 723.627 euro gaat naar deze partnerorganisaties. Free a Girl heeft dus een feitelijk rendement van slechts 52,7%. Ze zet zelf ook geen projecten op; de gesteunde stichtingen e.d. bestonden al lang. Free a Girl is niet meer dan een fondsenbureau dat een heleboel lawaai maakt: campagnes voeren en “voorlichting” geven. Wat dat laatste kan inhouden maakt het cijfervoorbeeld over het aantal slachtoffers in Nederland (zie hierboven) duidelijk. Deze activiteiten noemt zij in de jaarverslagen de “projecten stop kindermisbruik”. Aan dergelijke “bewustwording” van het Nederlandse publiek werd in 2012 363.000 euro uitgegeven.

Uit deze pot worden ook de diverse buitenlandse bezoekjes aan de ontvangende stichtingen gefinancierd waarbij de ambassadeurs van de stichting met de geredde donkere kindertjes gefotografeerd worden; ontroerende plaatjes die de lezer van de jaarrapporten mild (moeten) stemmen en rtl4-oma’s de tranen in de ogen moeten brengen. Zo bezocht Roelof van Laar in 2012 tweemaal India, een keer Brazilië en een keer Moldavië. Evelien ging o.a. twee keer naar Cambodja.

De baten van 1,37 miljoen euro mogen dan indrukwekkend lijken, het kostte Free a Girl €192.000 aan wervingsuitgaven om zoveel geld binnen te halen; 14% gaat dus aan de verwerving verloren.

Tip voor Free A Girl: Voor een rendement van bijna 100% brengt u het aantal medewerkers tot één terug. Deze onderhoudt een website waar de rekeningnummers van de ontvangende stichtingen staan zodat donoren rechtstreeks hun geld kunnen overmaken. Buitenlandse vakanties betaalt u voortaan uit eigen zak.

Roelof van Laar
Roelof van Laar


Evelien Hölsken

UPDATE:

Alhoewel bij Free a Girl slechts 52,7% van de baten uitgegeven wordt aan donaties voor de partnerorganisaties, blijkt bij nader inzien het percentage dat naar de partners in de derde wereld gaat nog lager te liggen: 47,3% (€ 649.682,00 van 1,37 miljoen). Van de 723.627 euro die naar de partners werd overgemaakt, ging namelijk bijna €89.000 naar Fier Fryslân en ECPAT in Nederland. Uit dit bedrag werd o.a. het hele jaarsalaris van €60.000 van een coördinator bij Fier Fryslân betaald. ECPAT, de zoveelste roeptoeter op mensenhandelgebied, kreeg 15.000 euro voor een helpdesk.

Fier Fryslân is een GGZ-instelling die bij het werven van fondsen en de opzet van de instelling het vaak onbewezen slachtofferschap van mediagenieke misdrijven als mensenhandel en eerwraak bij haar cliënten pleegt te benadrukken. De zo opgewekte emoties maken donoren guller en dat heeft deze instelling geen windeieren gelegd; terwijl andere instellingen in de Geestelijke Gezondheidszorg drastisch moeten bezuiningen, bouwt Fier Fryslân het ene paviljoen na het andere.
Na het neerleggen van zijn directeurschap bij Free a Girl kreeg Roelof van Laar overigens een baan bij Fier Fryslân die hij korte tijd later weer inruilde voor het Kamerlidmaatschap voor de PvdA.

Beide ontvangende partners waren met Free a Girl betrokken bij de verwerpelijke posteractie die hierboven is aangehaald.

In hoofdstukje 4.2 van het jaarverslag 2012 waarin de schenkingen aan de partners worden opgesomd, stelt Free a Girl de schenkingen over 2012 fraaier voor dan zij zijn. Als het namelijk om meerjarige projecten gaat, worden de donaties van vorige jaren er vrolijk bij opgeteld. Zo wordt de som van de bedragen die hier worden genoemd, bijna anderhalve ton hoger dan wat er werkelijk in 2012 aan partnerorganisaties werd gegeven.

Het zelfbeeld van de stichting, hoogst interessant:

“Free a Girl is een kleine, slagvaardige organisatie. Zij opereert in Nederland tegen zo laagmogelijke kosten en streeft ernaar dat er zoveel mogelijk geld terecht komt bijde projecten in haar programmalanden. De stichting is kritisch in het uitgevenvan geld aan fondsenwervende mechanismen en probeert zoveel mogelijk gesponsordte krijgen.”

Door: STL
Bron

Advertenties


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s